ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ


¨Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ειδικεύεται στις διαταραχές του λόγου, της ομιλίας και της φωνής τόσο στο επίπεδο της πρόληψης όσο και στο επίπεδο της διάγνωσης και της θεραπειας.
Όπως είναι γνωστό ο λόγος αποτελεί το θεμέλιο της γλωσσικής και μη γλωσσικής επικοινωνίας του παιδιού, τόσο με την οικογένεια του όσο και με το σχολείο του, τους φίλους του, γενικότερα την κοινωνία.
Επίσης ο λόγος είναι καθοριστικός παράγοντας στη γνωστική, ψυχοκοινωνική, και στην συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.
Α1) Γιατί εμφανίζονται προβλήματα στο λόγο.
Διότι κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης το παιδί ενδέχεται να υπολείπεται στην κατάκτηση οποιουδήποτε στοιχείου του λόγου, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται έτσι καθυστέρηση στη γενικότερη κατάκτηση του συστήματος του λόγου.
Α2) Που μπορεί να οφείλεται η καθυστέρηση στην κατάκτηση του συστήματος του λόγου.
Μπορεί να οφείλεται σε:
1) Μια γενική ανωριμότητα στην έκφραση, η οποία μπορεί να ξεπεραστεί με το πέρασμα του χρόνου. Αυτή η ανωριμότητα ενδεχομένως να οφείλεται σε ανωριμότητα του κεντρικού νευρικού συστήματος.
2) Νοητική καθυστέρηση, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή (αυτισμός).
3) Διαταραχή του λόγου, κατά την οποία το παιδί δυσκολεύεται να εφαρμόσει κανόνες σε οποιοδήποτε επίπεδο του λόγου, δηλαδή στο επίπεδο της γλώσσας, στην κωδικοποίηση, και στην αποκωδικοποίηση του μυνήματος, και στην ομιλία
Α3) Ποιές ενδείξεις υπάρχουν στην καθυστέρηση του λόγου.


Ιδιαίτερα μας προβληματίζει όταν ενα παιδί:
1) Έως 12 μηνών.
* δενπαράγει ορισμένους ήχους της ομιλίας όπως π.χ α,ε,π, μπ,μ,ν,τα, τζ, κ, γκ.
* δεν βαβίζει. δεν προφέρει δηλαδη μαζί η χωριστά ορισμένες συλλαβές και συνεπώς δεν επαναλαμβάνει δικούς του ήχους η του περιβάλλοντος του όπως π.χ μα, μπα, κα, ντα ντα ντα, ακα, αγκου κτλ.
* έχει μονότονο κλάμα.
* δεν αντιδρά στη φωνή των μελών της οικογένειας, όταν αυτά βρίσκονται έξω απο το οπτικό του πεδίο η δεν το αγγίζουν.
* δεν αντιδρά στους περιβαλλοντικούς ήχους.
2) Εως 24 μηνών
* Δεν προφέρει γνωστές και αναγνωρίσιμες λέξεις, εκτός από μπαμπά, μαμά, γιαγιά.
* Δεν δείχνει τους οικείους του ανθρώπους, γνωστά αντικείμενα του σπιτιού κ.α
* Δεν εκτελεί απλές εντολές.
3) Εως 36 μηνών.
* Δεν σχηματίζει φράσεις και προτάσεις.
* Αργεί πολύ μέχρι να καταλάβει τη του έχουμε πεί.

4) Εως 4-6 χρονών.
* Η ομιλία του δεν γίνεται κατανοητή απιο το περιβάλλον σε ικανοποιητικό βαθμό,
ενώ συντάσσει σωστές προτάσεις.
Επίσης μας ανησυχεί όταν:
α) Η εξέλιξη του λόγου στο παιδί ξαφνικά σταματάει η παλινδρομεί.
β) Υπάρχει ένρινη απόχρωση στην ομιλία
γ) Το παιδί τραυλίζει.
δ) Το παιδί δεν θυμάται ονομασίες γνώριμων αντικειμένων και τα ζητάει
περιγράφοντας τα π.χ καπέλο = αυτό που φοράμε στο κεφάλι.

1 σχόλιο: